Äldrepedagog
Om kursen
Målet med utbildningen är att öka kunskapen om äldre personers livsvillkor, samt att ge den pedagogiska och teoretiska kompetens som behövs för att på ett tillfredställande sätt kunna tillgodose äldres behov sett ur ett helhetsperspektiv.
Utbildningen syftar även till att utveckla äldrepedagogens kommunikativa färdigheter, samt att ge konkreta metoder och verktyg för att kunna arbeta motiverande, stödjande och hälsofrämjande i det dagliga sociala arbetet med äldre.
I utbildningen ingår förutom teoretiska studier två praktiska branschrelaterade moment där deltagaren får en inblick i och inhämtar kunskap från arbetslivet, samt obligatoriska videosamtal med handledaren.
För diplomering förväntas studenten efter avslutad utbildning ha uppnått följande kunskapsmål och färdigheter:
- Kunskap om äldre personers hälsa och livsvillkor
- Kunskap om psykologiska och sociologiska perspektiv på åldrande och äldreomsorg
- Kunskap om teorier och metoder i pedagogiskt arbete med äldre
- Kunskap om olika psykiatriska diagnoser, utifrån åldrande
- Utvecklad kommunikationsförmåga
- Utvecklats i rollen som god hjälpare och lyssnare
- Förmåga att hantera svåra samtal
- Strategier för att bemöta och förebygga psykisk ohälsa
- Kunskap i MI – motiverande samtal
- Kunskap i lågaffektivt bemötande
Vad kommer du att lära dig?
- Öka kunskapen om äldre personers livsvillkor, samt att ge den pedagogiska och teoretiska kompetens som behövs för att på ett tillfredställande sätt kunna tillgodose äldres behov sett ur ett helhetsperspektiv
- Att utveckla äldrepedagogens kommunikativa färdigheter, samt att ge konkreta metoder och verktyg för att kunna arbeta motiverande, stödjande och hälsofrämjande i det dagliga sociala arbetet med äldre.
Innehåll
Välkommen!
-
Video – Introduktion till din utbildning
04:05
Delmoment 1: Introduktion
Introduktion till studierna och utbildningen.
-
Delmoment 1
Delmoment 2: Kommunikation och samtalsmetodik
Vad är kommunikation? Och varför, och hur, kommunicerar vi människor med varandra? I delmomentet behandlas kommunikationens grunder och vad som kan främja kontra försvåra kommunikation mellan människor. Delmomentet ger även kunskap om samtalsmetodikens grunder och ger verktyg för att kunna hålla hjälpande samtal. Litteratur: Material tillhandahålles av Expressa.
-
Läsa: Kommunikation och samtalsmetodik del 1
00:00 -
Läsa: Kommunikation och samtalsmetodik del 2
00:00 -
Video: Att hålla hjälpande samtal Del 1
03:06 -
Video: Att hålla hjälpande samtal Del 2
01:58 -
Kunskapsfrågor
Delmoment 3: Teorier om åldrande. Identitet och inre styrka hos äldre personer.
I delmomentet presenteras olika teorier om åldrande samt kunskap om identitetsutveckling sett ur ett livsloppsperspektiv. Kopplingen mellan inre styrka, välbefinnande och ett gott åldrande belyses, samt hur man kan arbeta för att stödja äldre människors inre styrka och resurser. Litteratur: Norberg/Lundman/Santamäki Fischer (2012)
-
Delmoment 3
Delmoment 4: Förändringar under åldrandet. Andlighet och åldrande
De många förändringar och övergångar mellan tillstånd som inträffar under åldrandet behandlas, samt hur omsorgspersonal kan underlätta och förbereda de äldre inför dessa förändringar. Delmomentet tar även upp vikten av livsmening och andlighet under ålderdomen. Litteratur: Norberg/Lundman/Santamäki Fischer (2012)
-
Delmoment 4
Delmoment 5: Kroppen och åldrandet
Vad händer med kroppen under åldrandet och vilka konsekvenser får detta för den äldre personens välbefinnande och livskvalitet? I delmomentet behandlas de fysiska förändringarna, samt vikten av näringsrik mat och fysisk aktivitet. Litteratur: Norberg/Lundman/Santamäki Fischer (2012)
-
Delmoment 5
Delmoment 6: Praktiskt branschrelaterat moment
I detta delmoment ska deltagaren söka upp och intervjua två valfria personer som arbetar professionellt inom äldreomsorgen – varav minst en ska vara en arbetsgivare. Övningen är tänkt att ge en inblick i verksamheter och arbetsuppgifter äldrepedagogen kan komma att arbeta med efter utbildningen, samt ge möjlighet för deltagaren att presentera sig själv och sina kunskaper på arbetsmarknaden. Delmomentet redovisas muntligt i ett videosamtal med handledaren, samt i en skriftlig rapport.
-
Delmoment 6: Inlämningsuppgift inför muntlig redovisning
Delmoment 7: Självständighet, gemenskap och meningsfulla aktiviteter
I detta delmoment behandlas vad äldre personers ökade behov av stöd kan innebära för känslan av frihet och självständighet, samt vikten av att genom hela livet tillhöra olika gemenskaper. Kopplingen mellan meningsfulla aktiviteter och välbefinnande förklaras, samt strategier för att möjliggöra och stödja äldres aktivitetsengagemang.
Litteratur: Norberg/Lundman/Santamäki Fischer (2012)
-
Delmoment 7
Delmoment 8: Psykisk ohälsa bland äldre
Delmomentet ger kunskap om psykisk hälsa och ohälsa bland äldre personer, samt verktyg för att bemöta och arbeta personcentrerat kring personer med någon form av psykisk ohälsa. Här ges även kunskap om förebyggande arbete, och strategier för att främja psykiskt välbefinnande. Litteratur: Material tillhandahålles av Expressa.
-
Video: Introduktion Psykisk ohälsa bland äldre
08:23 -
Läsa: Olika psykiatriska diagnoser
00:00 -
Video: Bemötande och förebyggande arbete
19:16 -
Läsa: Suicidtankar och suicidförsök
00:00 -
Video: Att möta anhöriga
03:08 -
Kunskapsfrågor – Psykisk ohälsa bland äldre
Delmoment 9: MI – motiverande samtal
Kunskap om grunderna för samtalsmetoden MI – motiverande samtal. I delmomentet ingår en praktisk övning i att leda ett samtal utifrån MI. Övningen redovisas genom en skriftlig rapport. Litteratur: Holm Ivarsson/Ortiz (2013)
-
MI – Motiverande samtal – introduktion
00:00 -
Läsa: MI – Motiverande samtal
00:00 -
Video: Om Motiverande samtal – MI
07:17 -
Video: MI-samtal 1
13:25 -
Video: MI-samtal 2
15:52 -
Delmoment 9
Delmoment 10: Lågaffektivt bemötande
Kunskap om och färdigheter i lågaffektivt bemötande som metod för att hantera och förebygga beteendeproblem och konflikter. Litteratur: Heljskov Elvén/Agger/Ljungmann (2015)
-
Delmoment 10
Delmoment 11: Praktiskt branschrelaterat moment
I det sista delmomentet ska deltagaren ta reda på mer om hur man arbetar pedagogiskt inom äldreomsorgen idag, och vilka utmaningar som äldrepedagogen kan komma att möta i sitt yrkesliv. Deltagaren söker själv upp personer/verksamheter som kan svara på dessa frågor, och redovisar detta i en skriftlig rapport. Den inlämnade uppgiften följs upp genom en avslutande muntlig redovisning via videosamtal.
-
Delmoment 11, inlämningsuppgift inför muntlig redovisning
Information om certifiering
-
Information om certifiering
00:00
Tack för denna tid!
-
Tack för denna tid!
00:00