Certifierad Neuropsykologisk Coach (NPF)
Om kursen
NPF-coach (Neuropsykiatriska diagnoser)
Är du utbildad coach/terapeut och önskar att fördjupa dig ytterligare? Har du ett intresse av att stötta människor med svåra diagnoser/funktionsnedsättningar? Nyfiken på hur vi kan hjälpa dessa människor i samhället genom vägledning, hållbar målsättning och empatisk förståelse? Då kan detta vara utbildningen för dig!
Människor med NPF-diagnoser lever ofta med mentala utmaningar, både kognitivt, socialt, och emotionellt och som ofta medför begränsningar i deras vardagliga liv. Som utbildad NPF-coach är dina primära uppgifter att vägleda, stötta och hitta hållbara lösningar för dessa människor som underlättar i deras vardagliga sammanhang. Du hjälper individen att bättre förstå sig själv, utveckla strategier i vardagen och öka sitt välmående och sin självständighet. Det kan handla om att strukturera sin tid, hantera stress, förbättra relationer, eller skapa fungerande rutiner.
Arbetet sker ofta i nära samarbete med arbetsplats, skola eller anhöriga, beroende på individens situation. Just nu är behovet av NPF-coacher i samhället stort; det finns många med neuropsykiatriska diagnoser men inte tillräckligt många utbildade NPF-coacher. Genom att utbilda dig till NPF-coach är du med och bidrar till hållbar förändring för dessa individer.
Målet med utbildningen
Målet med utbildningen är att studenten efter fullgjord utbildning ska kunna tillämpa
praktiska färdigheter och teoretiska aspekter i sitt yrke som NPF-coach. Vidare ska
studenten kunna förstå grundläggande aspekter inom NPF-diagnoser, utredning och
behandling, psykisk ohälsa samt svårigheter och utmaningar som individer med NPF-diagnoser upplever i samhället. Studenten ska också kunna utöva ett empatiskt
förhållningssätt gentemot klienten, samt coacha, vägleda och stötta klienten genom att
strukturera ett individanpassat upplägg utifrån klientens NPF-diagnos. Coachen fungerar som en vägledare till klientens individuella mål och framtidsplaner. Utbildningen fokuserar på vuxna människor med NPF-diagnoser.
Expressa Utbildningscenter har erhållit ackreditering från IPHM (International Practitioners of Holistic Medicine) som utövare och utbildningsleverantör. IPHM är en prestigefylld organisation som erkänner och stöder högkvalitativa holistiska tjänster och utbildningar. IPHM har en global ryktbarhet för att främja holistisk hälsa och välmående över hela världen.
Vad kommer du att lära dig?
- Syftet med utbildningen är att studenten efter fullgjord utbildning ska kunna tillämpa praktiska färdigheter och teoretiska aspekter i sitt yrke som NPF-coach. Syftet är att kunna hjälpa och vägleda individer med en NPF-diagnos till en mer hållbar och strukturerad vardag samt erhålla bättre självkännedom och självacceptans.
Innehåll
MODUL 1: Introduktion till yrket som NPF-coach
-
Introduktion: Vad gör en NPF-coach?
15:31 -
Samspelet mellan klienten och coachen
02:52 -
Förstå din målgrupp
20:00 -
Psykologiska begränsningar kopplat till NPF-diagnoser
MODUL 2: Neuropsykiatriska diagnoser
-
Introduktion till neuropsykiatri
-
Autism (ASD)
29:24 -
ADHD
32:38 -
ADD
29:01 -
Tourettes syndrom
30:09 -
ADHD och autism: Ökad medvetenhet
-
Test: NPF-diagnoser
-
Test: NPF-diagnoser och samsjuklighet
MODUL 3: Emotioner och NPF-diagnoser
-
Att förstå känslor vid NPF- diagnoser
53:15 -
Psykisk ohälsa bland NPF-individer
22:38 -
Emotionsreglering hos NPF-personer
-
Känslor av utanförskap
34:21 -
Alexitymi: svårigheter att identifiera känslor
-
Alexitymi: Försämrad kognitiv empati
-
Test: NPF-diagnoser och emotioner
MODUL 4: Utredning och stödinsatser
-
Utredning av NPF-diagnoser
27:07 -
Stöd och åtgärder vid NPF-diagnoser
03:44 -
Lagarna inom hälso-och sjukvården
-
Test: Utredning av NPF-diagnoser
MODUL 5: Coachande verktyg och redskap
-
GROW-modellen
19:11 -
SMART-modellen
20:42 -
MI – motiverande samtal
-
Vägledning och stöttning av individer med NPF-diagnos
23:55 -
Att arbeta med ett holistiskt synsätt
03:24 -
Test: Personlig utveckling och GROW-modellen
MODUL 6: Samtalsmetodik, empati och sekretess
-
Etisk förankring och reflektion – enligt EMCC:s riktlinjer
-
Samtalsmetodik
23:00 -
Empatiskt förhållningssätt
-
Sekretess, integritet och gränser
-
Lågaffektivt bemötande
-
Uppgift: Samtalsmetodik med NPF-personer
MODUL 7: Språk och NPF-diagnoser
-
Psykolingvistik och språkinlärning
-
Språklig kommunikation med NPF-diagnoser
-
Kognitiva hjälpmedel vid NPF-diagnos
27:08 -
Kommunikativa hjälpmedel vid NPF-diagnos
14:59 -
Test: Språkbruk kopplat till NPF-diagnoser
MODUL 8: Arbetsmarknaden för NPF-individer
-
Arbetsmarknadens strukturer och trender
03:46 -
Arbetsmarknaden för individer med NPF-diagnos
30:31
MODUL 9: Avslutande inlämningsuppgift
-
Case: Fallet ”Linus” och fallet ”Tilda” kopplat till Autism (ASD) och ADHD-diagnos