Resurspedagog

Om kursen
Målet med utbildningen är att ge kunskaper och verktyg för att kunna arbeta som pedagogisk resurs inom förskola och grundskola. Utbildningen syftar även till att höja den sociala och pedagogiska kompetensen som behövs för att på ett tillfredsställande sätt kunna möta barnen i deras skolvardag. Fokus ligger på förmåga att förstå och hantera grupper och situationer som kan uppstå, utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv.
I utbildningen ingår förutom teoretiska studier två praktiska branschrelaterade moment där deltagaren får en inblick i och inhämtar kunskap från arbetslivet, samt obligatoriska videosamtal.
För diplomering förväntas studenten efter avslutad utbildning ha uppnått följande kunskapsmål och färdigheter:
- Kunskap om grupper och grupprocesser
- Förståelse för pedagogens roll som ledare och fostrare
- Utvecklad konflikthanteringsförmåga
- Ökad kunskap om olika funktionsnedsättningar och diagnoser
- Kunskap om och metoder för att förebygga nätmobbning
- Kunskap om lågaffektivt bemötande
- Insikt i förskolan/skolans ansvar och styrdokument
- Kunskap om sekretess och anmälningsplikt
När studenten har fått godkänt på samtliga delar i sin utbildning blir den diplomerad.
Om deltagaren efter diplomering vill fördjupa sina kunskaper och är i behov av verksamhetsförlagd erfarenhet kan den ansöka om att bli certifierad. En certifiering hos Expressa innebär en kunskapskontroll av studentens empiriska och teoretiska kunskaper genom en verksamhetsförlagd praktik och examinationsuppgift.
Vad kommer du att lära dig?
- Ge kunskaper och verktyg för att kunna arbeta som pedagogisk resurs inom förskola och grundskola.
- Att höja den sociala och pedagogiska kompetensen som behövs för att på ett tillfredsställande sätt kunna möta barnen i deras skolvardag.
- Förmåga att förstå och hantera grupper och situationer som kan uppstå, utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv.
Innehåll
Välkommen!
-
Video – Introduktion till din utbildning
04:01
Delmoment 1: Relationer och samspel på förskolan
Delmomentet ger förståelse för vardagsliv och relationer på förskolan utifrån områden som lek, kamratkultur, lärande och socialt samspel, samt kunskap om förskolans uppdrag som är fastställt i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18. Litteratur: Johansson, Thomas (2017): Sociala relationer och samspel i förskolan.
-
Delmoment 1, inlämningsuppgift: Relationer och samspel på förskolan
Delmoment 2: Lekstyrka
I Lpfö 18 slås det fast att lek ska ha en central plats i barns utbildning, och att leken har betydelse för barns hälsa, välbefinnande och utveckling. Detta delmoment fokuserar på pedagogens uppgift att stärka barnen i deras lekförmåga och att skapa lekmöjligheter för varje barn. Litteratur: Öhman, Margareta (2019): Värna barns lekstyrka.
-
Delmoment 2, inlämningsuppgift: Lekstyrka
Delmoment 3: Att förstå och hantera grupper
I delmomentet ges kunskap om olika gruppkonstellationer och grupprocesser samt förståelse för hur värderingar och normer formar så väl individer som grupper. Det ger även en ökad förståelse för vad det innebär att vara en auktoritet i skolan, samt för pedagogers dubbla roll som fostrare och ledare. Här ges även kunskap om skolans uppdrag utifrån Läroplanen för grundskolan, Lgr 11. Litteratur: Thornberg, Robert (2020): Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv.
-
Delmoment 3, inlämningsuppgift: Att förstå och hantera grupper
Delmoment 4: Grupp och identitet
Fördjupad kunskap om identitet och grupptillhörighet i skolan – grupptryck, gruppbeslut, gruppmoral och hur man främjar empatiskt och kamratligt beteende. Reflektion kring mångfaldsbegreppet. Litteratur: Thornberg, Robert (2020): Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv, och Johansson, Thomas (2017): Sociala relationer och samspel i förskolan.
-
Delmoment 4, inlämningsuppgift: Grupp och identitet
Delmoment 5: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Kunskap om Offentlighetsprincipen, samt om sekretess och tystnadsplikt inom förskola och skola. I delmomentet förklaras vad som skyddas av, och vilka begränsningar som finns i, sekretessen, samt hur denna ser ut för olika skolformer och vid samverkan. Här ges även kunskap om i vilka situationer anställda vid förskola och skola har anmälningsplikt. Litteratur: Olsson, Staffan (2019): Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola.
-
Delmoment 5, inlämningsuppgift: Sekretess och anmälningsplikt
Delmoment 6: Praktiskt branschrelaterat moment
I detta delmoment ska deltagaren söka upp och intervjua två valfria personer som arbetar inom skolan – varav minst en ska vara en arbetsgivare/rektor. Övningen är tänkt att ge en inblick i verksamheter och arbetsuppgifter resurspedagogen kan komma att arbeta med efter utbildningen, samt ge möjlighet för deltagaren att presentera sig själv och sina kunskaper på arbetsmarknaden. Delmomentet redovisas muntligt via Skype samt i en skriftlig rapport.
-
Delmoment 6, inlämningsuppgift inför muntlig redovisning
Delmoment 7: Funktionsvariationer och specialpedagogik
Kunskap om det specialpedagogiska förhållningssättet, skolans ansvar för elever i behov av särskilt stöd samt olika perspektiv på diagnoser. Delmomentet behandlar barns läs-, skriv- och matematikutveckling samt hur olika svårigheter inom dessa områden kan ta sig uttryck. Litteratur: Jakobsson, Inga-Lill, Nilsson, Inger (2019): Specialpedagogik och funktionsvariationer.
-
Delmoment 7, inlämningsuppgift: Funktionsvariationer och specialpedagogik
Delmoment 8: Funktionsvariationer och specialpedagogik, fortsättning
Delmomentet ger kunskap om olika funktionsnedsättningar och diagnoser och hur dessa kan påverka inlärning och socialt samspel, samt om specialpedagogiska metoder. Fokus på hur resurspedagogen kan bemöta och stödja elever i deras skolvardag. Litteratur: Jakobsson, Inga-Lill, Nilsson, Inger (2019): Specialpedagogik och funktionsvariationer.
-
Delmoment 8, inlämningsuppgift: Funktionsvariationer och specialpedagogik, fortsättning
Delmoment 9: Konflikter, konflikthantering och mobbning
Här ges förståelse för olika typer av konflikter och varför de uppstår, samt verktyg för att hantera konflikter. Delmomentet tar även upp mobbning och ger förutom olika sätt att förklara mobbning också verktyg/modeller för att motverka kränkningar elever emellan. Fokus ligger på att främja ett positivt skolklimat där elever bryr sig om varandra. Litteratur: Thornberg, Robert (2020): Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv och Johansson, Thomas (2017): Sociala relationer och samspel i förskolan.
-
Delmoment 9, inlämningsuppgift: Konflikter, konflikthantering och mobbning
Delmoment 10: Nätmobbning
Vad gör barn och unga på nätet? Hur kan skolan medverka till att göra nätet till en trygg och positiv arena? I delmomentet ges konkreta råd för hur man inom skolan kan arbeta för att upptäcka, förebygga och åtgärda nätmobbning och kränkningar. Litteratur: Leigert, Lena (2020): Stoppa nätmobbningen – första hjälpen för skolan.
-
Delmoment 10, inlämningsuppgift: Nätmobbning
Delmoment 11: Lågaffektivt bemötande
Kunskap om och färdigheter i lågaffektivt bemötande som metod för att hantera och förebygga beteendeproblem och konflikter. Litteratur: Heljskov Elvén, Bo (2014): Beteendeproblem i skolan.
-
Delmoment 11, inlämningsuppgift: Lågaffektivt bemötande
Delmoment 12: Praktiskt branschrelaterat moment
I det sista delmomentet ska deltagaren ta reda på mer om hur man i skolan idag arbetar med något av de områden som behandlats i utbildningen. Deltagaren söker själv upp personer/verksamheter som kan svara på dessa frågor, och redovisar detta i en skriftlig rapport. Den inlämnade uppgiften följs upp genom en avslutande muntlig redovisning via Skype.
-
Delmoment 12, inlämning inför muntlig redovisning
Information om certifiering
-
Information om certifiering
00:00
Tack för denna tid!
-
Tack för denna tid!
00:00