Ungdomspedagog

Om kursen
Utbildningen Ungdomspedagog är en eftergymnasial distansutbildning för dig som vill arbeta med att stötta, vägleda och stärka ungdomar i deras personliga, sociala och emotionella utveckling.
Som ungdomspedagog arbetar du med relationer som verktyg, med ungdomars välmående i fokus – i en vardag där många unga möter utmaningar inom skola, fritid, familj, digitalt liv och identitetsskapande.
Utbildningen ger dig både teoretisk förankring och praktiska verktyg för att förstå ungdomars behov, skapa trygga sammanhang och verka professionellt i rollen som pedagog.
Syfte
Syftet med utbildningen är att ge deltagaren en bred och fördjupad kompetens i ungdomspedagogik, med särskilt fokus på:
-
att förstå ungdomars utveckling, livssituation och identitetsskapande
-
att kunna arbeta relationsbaserat och förebyggande
-
att möta ungdomar med ett professionellt, empatiskt och etiskt förhållningssätt
-
att kunna skapa inkluderande miljöer för delaktighet, trygghet och personlig utveckling
Mål med utbildningen
Efter avslutad utbildning ska du som deltagare ha:
-
kunskap om ungdomars fysiska, psykiska, sociala och kulturella utveckling
-
förståelse för ungdomars livsvillkor och utmaningar i dagens samhälle
-
förmåga att arbeta utifrån pedagogiska teorier och metoder inom ungdomsarbete
-
färdighet i att skapa trygga relationer och leda grupper
-
insikt i hur du som vuxen kan förebygga riskbeteenden och stärka ungdomars resurser
-
kunskap om samverkan med andra professioner och hur du stöttar ungdomar i kontakt med t.ex. skola, socialtjänst och föräldrar
-
förståelse för yrkesrollens gränser, möjligheter och etiska ansvar
Vad kommer du att lära dig?
- Syftet med utbildningen är att ge deltagaren en bred och fördjupad kompetens i ungdomspedagogik, med särskilt fokus på:
- Att förstå ungdomars utveckling, livssituation och identitetsskapande
- Att kunna arbeta relationsbaserat och förebyggande
- Att möta ungdomar med ett professionellt, empatiskt och etiskt förhållningssätt
- Att kunna skapa inkluderande miljöer för delaktighet, trygghet och personlig utveckling
Innehåll
Välkommen till din utbildning!
-
Introduktion
-
Välkommen till utbildningen Ungdomspedagog!
Modul 1: Självkännedom och personlig utveckling
-
Intro
-
Personlig utveckling del 1
12:19 -
Personlig utveckling del 2
08:02 -
Övningar – Målprogrammering och självanalys
Modul 2: Ungdomspedagogik – Yrkesroll, uppdrag och förhållningssätt
-
En vänlig påminnelse
00:00 -
Vad gör en ungdomspedagog?
-
Vad är pedagogik?
-
Viktiga teorier inom ungdomspedagogik
-
Professionellt förhållningssätt
-
Vad skiljer ungdomspedagoger från andra yrkesgrupper?
-
Självreflekterande uppgift
Modul 3: Kommunikation och samtalsmetodik
-
Kommunikation och samtalsmetodik del 1
08:58 -
Kommunikation och samtalsmetodik del 2
08:30 -
Kommunikation och samtalsmetodik del 3
07:08 -
Kommunikation och samtalsmetodik del 4
10:42
Modul 4: Ungdomars utveckling – fysisk, psykisk och social
-
Fysisk utveckling – kroppen förändras snabbare än identiteten hinner med
-
Ungdomstiden – en tid av förändring
-
Självreflekterande uppgift
Modul 5: Relationer, vänskap och kärlek
-
Relationers betydelse under ungdomsåren
-
Vänskap, tillhörighet och social spegling
-
Kärlek, intimitet och identitetssökande
-
Anknytning, samspel och mönster
-
Sexualitet, samtycke och normer
-
Självreflekternade uppgift
Modul 6: Familjens och hemmiljöns påverkan
-
Familjen som grund – trygghet, belastning eller båda?
-
Hemmets påverkan på utveckling
-
Omsorgssvikt, föräldraansvar och rollomkastning
-
Systemteori – ungdomar i ett större sammanhang
-
Det salutogena perspektivet – fokus på det som fungerar
-
Ungdomspedagogens roll i relation till familjen
-
Självreflekterande uppgift:
Modul 7: Skolan – en nyckelmiljö för utveckling
-
Skolan som livsarena – mer än bara kunskap
-
Självreflekterande uppgift:
Modul 8: Fritid och fritidsaktiviteters betydelse
-
Fritid och fritidsaktiviteters betydelse
-
Självreflekterande uppgift
Modul 9: Ungdomar och kriminalitet-Orsaker, mekanismer och bemötande
-
Vad är kriminologi?
03:04 -
Ett komplext mönster – ungdomar och kriminalitet i dagens samhälle
-
Vad menar vi med ungdomskriminalitet?
-
Sociologiska förklaringsmodeller – brott som socialt fenomen
-
Risk- och skyddsfaktorer – en balans mellan påverkan
-
Ungdomsgäng och kriminella nätverk
-
Din roll som ungdomspedagog – att möta utan att moralisera
-
Självreflekterande uppgift:
Modul 10: Ungdomar och sociala problem – Samhälleliga strukturer, vardagliga konsekvenser
-
Vad menas med sociala problem?
-
Vanliga sociala problem som påverkar ungdomar
-
Teoretiska perspektiv på sociala problem
-
Vad innebär detta för dig som ungdomspedagog?
-
Självreflekterande uppgift:
Modul 11: Ungdomar, identitet och självkänsla – Att förstå vem man är i en föränderlig värld
-
Ungdomar, identitet och självkänsla – Att förstå vem man är i en föränderlig värld
-
Självreflekterande uppgift
Modul 12: Ungdomar, sociala medier och digital påverkan – En ny verklighet
-
Den digitala arenan – ungdomars sociala landskap
-
Hur påverkar sociala medier identitet och självkänsla?
-
Digitaliseringens påverkan på hjärnan och psyket
-
Nätmobbning, näthat och exkludering
-
Vem är jag – online och offline?
-
Teoretiska perspektiv
-
Ungdomspedagogens roll
-
Självreflekterande uppgift
Modul 13: Ungdomar och grupptryck – Vem är jag i andras ögon?
-
Grupptryck – en naturlig men kraftfull social kraft
-
Varför är grupptryck starkt i ungdomsåren?
-
Ungdomspedagogens roll
-
Självreflekterande uppgift
Modul 14: Konflikthantering
I detta avsnitt får du lära dig mer om konflikter och reflektera över din konfliktstil.
-
Läsa: Vad är konflikter?
00:00 -
Läsa: Konflikt och kommunikation
00:00 -
Video: Egen reflektion – Egen kommunikation
00:56 -
Video: Egen reflektion – Kritik
01:07 -
Video: Egen reflektion – Konflikttyper
00:41 -
Video: Egen reflektion – Bakgrund
00:42 -
Video: Tre övningar i konflikthantering
01:14
Modul 15: Ungdomar och känsloreglering – Att förstå, hantera och bemöta starka känslor med lågaffektivt bemötande
-
Ungdomar och känsloreglering – Att förstå, hantera och bemöta starka känslor med lågaffektivt bemötande
-
Självreflekterande uppgift
Modul 16: MI – Motiverande samtal
-
Läsa: MI-introduktion
00:00 -
Video – Om motiverande samtal
07:17
Modul 17: Etik och hållbarhet
-
Läsa – Etik
00:00 -
Läsa – Gränssättning
00:00 -
Video – Återhämtning och stöd
05:37
Avslutande uppgift
-
Inlämningsuppgift – Case: Arbeta professionellt som ungdomspedagog
-
Tack för denna tid!
00:00