Certifierad Arbets-och hälsocoach

Om kursen
Arbets – och hälsocoach
Brinner du för att hjälpa människor i deras yrke? Att sätta upp rimliga mål, se över deras arbetssätt, öka deras arbetsprestation utifrån ett stabilt sätt som passar den anställde? Brinner du också för att arbetsplatsen ska vara en trygg miljö med minskad stress och fri från diskriminering och mobbing? Då har du hittat rätt!
I dagens samhälle är behovet av en arbets- och hälsocoach större än någonsin. Detta yrke går också under jobbcoach/handledare. Många människor upplever hög stress, stillasittande livsstil, obalans mellan arbete och privatliv, mobbning på arbetsplatsen, samt osäkerhet på arbetsmarknaden. Därför behövs just fler arbets-och hälsocoacher för att minska dessa problem på lång sikt. Dessa faktorer påverkar både den psykiska och fysiska hälsan negativt, vilket i sin tur kan leda till sjukskrivningar, minskad arbetsförmåga och låg livskvalitet. Här spelar arbets- och hälsocoachen en viktig roll.
En arbets- och hälsocoach kombinerar två viktiga roller: att stötta människor i både deras arbetsliv och hälsa. Det är ett yrke som växer i takt med att fler arbetsgivare ser värdet i att må bra för att prestera bra. Vidare har du goda chanser som arbets – och hälsocoach att ta dig ut på marknaden relativt snabbt då arbetslivsrelaterad stress är en av samhällets vanligaste hälsoproblem och många behöver stöd vid ökade stressnivåer på arbetet respektive rehabilitering för de som “gått in i vägen”. Det är ett yrke som växer i takt med att allt fler arbetsgivare ser värdet i att deras anställda ska må bra på arbetet för att kunna prestera bra.
Givetvis kan du också starta egen verksamhet eller också samverka med andra arbetsgivare inom olika privata företag eller bolag angående företagshälsovård, arbetsrelaterad stress, vägledning och stöttning. Du har också möjligheten till att arbeta inom myndigheter/kommuner.
Erhållna kunskaper efter avslutad kurs;
- Goda kunskaper i arbetsrelaterad stress
- Förståelse för vikten av återhämtning
- Kunskap om olika terapimetoder
- Förståelse för individer med arbetsrelaterad stress
- Kunskaper i att förstå klienten utifrån ett empatiskt perspektiv
- Gedigna kunskaper i GROW – modellen
- Gedigna kunskaper i Karaseks och Theorells krav-kontroll och stödmodell
- Grundläggande kunskaper i MI – motiverande samtal
- Kunskaper i mindfulness och meditation
- Kunskaper i personlig utveckling
- Kunskaper i hur du kan föra ett coachande samtal
- Gedigna kunskaper i rollen som Arbets – och hälsocoach
Vad kommer du att lära dig?
- Syftet med kursen är att kunna erhålla gedigna kunskaper i hur du som Arbets-och hälsocoach kan hjälpa anställda i deras arbetsroll på arbetsplatsen eller privat. Stötta och vägleda vid stress, utanförskap och mobbning, utveckling i arbetsroll, främja god hälsa, stötta och hitta goda mentala verktyg för den som ska återgå till arbetslivet efter sjukskrivning, och ha fokus på hur man kan minska stress och överbelastning samt hur man skapar en god balans mellan arbets - och privatliv.
Innehåll
Arbets – och hälsocoach; vad innebär detta yrke i praktiken?
-
Introduktion till arbets – och hälsocoaching
02:10 -
Rollen som arbets-och hälsocoach
-
Samtalsmetodik
03:45
Personlig utveckling
-
Introduktion till Personlig utveckling
-
Personlig utveckling del 1 (Privatliv)
-
Personlig utveckling del 2 (Arbetsplats)
03:38 -
Personlig utveckling
Arbetsrelaterad stress och Utmattning
-
Statistik på arbetsrelaterad stress i samhället
03:36 -
Könsskillnader i stress och sjukskrivningar på arbetsplatsen
-
Psykisk utmattning kopplat till arbetsrelaterade stressorer och fatigue
-
Arbetsrelaterad stress och rollförväntningar
-
Mobbning på arbetsplatsen
-
Arbets-och hälsopsykologi
Arbetslivsinriktade metoder kring psykisk ohälsa
-
Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
-
Kognitiv beteendeterapi (KBT)
-
Arbetsrehabilitering
-
Mindfulnessbaserade metoder och meditation
05:40 -
Arbetslivsinriktad terapi
Coachande verktyg och redskap
Coachande verktyg och redskap är olika metoder, tekniker och strukturer som en coach använder för att hjälpa sina klienter att:
* Utforska sina mål
* Identifiera hinder
* Hitta egna lösningar
* Skapa motivation och handlingskraft
-
GROW-modellen
-
Karaseks-och-Theorells-krav-kontroll-och-stödmodell.
-
MI-Motiverande samtal
-
Coachande verktyg och redskap
Ledarskapsstilar
-
Transformativt ledarskap
00:20 -
Emotionellt ledarskap
00:00 -
Demokratiskt ledarskap
00:00 -
Coachande och lösningsfokuserat ledarskap
00:00 -
Våga leda – bli den som tar initiativ
00:00 -
Uppgift: Att leda sig själv och andra
Ett kort tack för avslutad kurs
-
Ett kort tack!
00:00